Konferencja „Biblia i jej interpretacja w komentarzach”
W dniach 27-28 maja w Ostrowie Wielkopolskim odbyła się II Międzynarodowa Konferencja Biblijna. Tematem tegorocznej konferencji była „Biblia i jej interpretacja w komentarzach”. W tym miejscu można zapoznać się z programem konferencji. Wydarzenie można było oglądać na żywo za pomocą lokalnych telewizji internetowych. Wszyscy, którzy nie mogli śledzić poszczególnych wystąpień mogą nadrobić zaległości i już teraz zapoznać się z niektórymi wykładami TUTAJ.
Wykład inauguracyjny ks. prof. dr hab. Jana Klinkowskiego (PWT we Wrocławiu)– „W poszukiwaniu starotestamentalnego źródła cytatów wypełnienia w Ewangelii Mateusza”. Profesor Klinkowski przedstawia środowisko Jerozolimy lat 70 pierwszego wieku po Chrystusie. Zwraca uwagę na coraz mocniejszy wpływ hellenizmu w środowisku judaizmu. Ma to stanowić kontekst dla powstawania pierwszej (w porządku kanonicznym) Ewangelii. Poznajemy dzieło Mateusza od strony kompozycji, w której autor odnajduje tzw. „małą/nową Torę”. Trzon wystąpienia to 10 cytatów wypełnienia zaczerpniętych ze Starego Testamentu (Ksiąg Prorockich). Na tej podstawie ks. prof. Klinkowski stara się wskazać źródło wspomnianych fragmentów, zwracając uwagę na Septuagintę lub tekst hebrajski. Pojawiają się także dwa intrygujące pytania oraz próba odpowiedzi na nie:
- Czy Mateusz był Żydem?
- Jakie tereny były pierwotnie kierunkiem głoszenia Ewangelii przez Mateusza?
Sesja angielska – to prezentacja trzech wykładów.
2.1. Assoc. prof. Creighton Marlowe (Evangelische Theologische Faculteit, Belgium) – „Interpretations of Isaiah 7:14. A Survey of Significant Changes in the Exegesis of Isa 7:14 in 20th-century commentaries in the USA, United Kingdom, and the European Continent” Tematyka tego wystąpienia dotyczy fragmentu, który z pewnością jest jednym z najbardziej dyskutowanych cytatów Księgi Izajasza. Prof. Marlowe prezentuje przegląd komentarzy do tego fragmentu, rozpoczynając od tych pochodzących z wieku II, a kończąc na opracowaniach współczesnych. Otrzymujemy przekrój różnych tendencji i intuicji w interpretacji, świadczących o wpływach egzegezy chrześcijańskiej i żydowskiej. Przez dziesięć wieków (od II do XII) interpretacja Iz 7,14 była właściwie jednostronna. Mimo takiej dominacji okazuje się, że współczesna biblistyka odkrywa ten fragment na nowo, wskazując na przewagę innego rozwiązania. Jakiego? Odpowiedź znajdziecie w wykładzie.
2.2 Rev. assist. Paul-Cezar Hârlăoanu PhD (University Iasi, Romania) – „Echoes of Song of Songs in the NewTestament writings”. Zastanawialiście się kiedyś, czy Nowy Testament w jakikolwiek sposób nawiązuje do Księgi Pieśni nad Pieśniami? Jeśli tak, to zapraszamy do podzielenia się tym z nami, jeśli jednak nie, to właśnie macie okazję. W tym wykładzie poznajemy co łączy Pieśń nad pieśniami, opowiadanie o uczniach Jezusa, którzy w szabat nie zachowują postu, i przypowieść o pannach roztropnych i nierozsądnych. W tym kluczu autor proponuje również eschatologiczną interpretację relacji między Kościołem i Jezusem.
2.3 Maciej H. Dąbrowski (UWr) – „St. Augustine on sacrifice in John”
Łukasz Krzyszczuk (UWr) – „Historia pewnego uleczenia. Egzegeza Księgi Ozeasza 6, 1-3w komentarzu św. Hieronima ze Strydonu.” Łukasz Krzyszczuk przeprowadza słuchaczy przez homilię pseudo-Hieronima do Iz 1,1-6 rozumianą jako wstęp i zarazem tło dla omawianego w głównej części wystąpienia komentarza Hieronima do fragmentu Księgi Ozeasza. Mamy okazję zaznajomić się z klasyczną formą egzegezy, którą stosował św. Hieronim. Ta analiza składa się z trzech etapów:
- Komentarz historyczny (w tym miejscu przedstawia się kontekst historyczny dla omawianego cytatu).
- Komentarz praktyczny mający charakter pouczenia moralnego.
- Analiza filologiczna.
W ten sposób prelegent, analizując komentarz Hieronima, przedstawia tekst Oz 6,1-3 w odniesieniu do Chrystusa. Ci, którzy interesują się medycyną i teologią z pewnością znajdą tu coś dla siebie.
Dr Sławomir Torbus (UWr) – „Wybrane elementy stoickie w komentarzach Pelagiusza do listów św. Pawła”. Kim był Pelagiusz, stoicy i czy tzw. „stoicki spokój” polegał na wyzbyciu się wszelkich emocji? Odpowiedzi na te pytania stanowią początek wystąpienia dra Torbusa. Rozumienie filozofii stoickiej czy też poprawne interpretowanie terminu „apatheia” okazują się kluczowe w dla poprawnego wskazywania elementów filozofii stoickiej u Pelagiusza. Prelegent przypomina, że w polemikę z pelagianizmem włączył się także Hieronim. Pelagiusz prawdopodobnie miał okazję poznać filozofię stoicką, pytanie jednak: w jakiej formie? Na ile wizja pelagianizmu w dziełach Hieronima rzeczywiście opisuje istotę tego ruchu, czy autor Wulgaty mógł się mylić co do pewnych stoickich koncepcji wewnątrz pelagianizmu? Zapraszamy do wysłuchania wykładu.
Ks. prof. dr hab. Mariusz Szram (KUL) – „Jakie ciało nie odziedziczy Królestwa Bożego?Wczesnochrześcijańska egzegeza 1 Kor 15, 50” . Ks. prof. Szram analizuje tytułowy fragment 1 Listu do Koryntian w kluczu trzech tradycji: azjatyckiej (jako przedstawiciel – Ireneusz z Lyonu); północno-afrykańskiej (Tertulian); aleksandryjskiej (Orygenes). Każda z tych tradycji jest inna i we własny dla siebie sposób rozumie problematykę ciała, umierania i zmartwychwstania. Co łączy ciało ziemskie z ciałem zmartwychwstałym? Jaki jest związek między ciałem a postępowaniem człowieka? Na czym polega zmartwychwstanie w ogóle i czym jest powstanie z martwych do Królestwa? Na te i inne pytania znajdziecie odpowiedź w wykładzie ks. profa Szrama.